Ένα blog που δημιουργήθηκε με αγάπη για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και όχι μόνο...
Μου αρέσει να δημιουργώ, να αλληλεπιδρώ και να μοιράζομαι με συναδέλφους παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό υλικό για το Ειδικό σχολείο και το Τμήμα Ένταξης!
Ελπίζω να το αγαπήσετε και να βοηθήσει συναδέλφους στη δουλειά τους!!
Ευχαριστώ για την επίσκεψη!!!
Έφη Μπάρλου

Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2017

Ψυχοεκπαιδευτικό Προφίλ μαθητή με Ε.Ε.Α. -Ατομικός Φάκελος



Κατά την αξιολόγηση ενός μαθητή με Ε.Ε.Α. ο εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής πρέπει να φτιάξει τον Ατομικό του Φάκελο που θα περιλαμβάνει το ψυχοεκπαιδευτικό προφίλ του στις Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας και  στις  Βασικές Σχολικές Δεξιότητες.
Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας
  • Προφορικός Λόγος (Στις παρακάτω παρατηρήσεις σημειώνουμε πόσο συχνά συμβαίνουν οι συμπεριφορές: Καθόλου, Ναι, Με βοήθεια)
 Ακρόαση
-Ακροάται και αναγνωρίζει ήχους
-Διακρίνει ήχους
-Αναγνωρίζει και μιμείται ήχους
-Αναγνωρίζει και παράγει ήχους μουσικών οργάνων
-Ακροάται και επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις με ρυθμό
-Ακροάται και εκτελεί εντολές που ακούει ζωντανά ή από μαγνητόφωνο
-Παίζει, ηχογραφεί και ακούει μουσικά και ηχητικά παιχνίδια
Συμμετοχή στο διάλογο περιμένοντας στη σειρά
-Λέει ονόματα συμμαθητών
-Ονομάζει αντικείμενα
-Ονομάζει τα μέσα συγκοινωνίας
-Ονομάζει τα νομίσματα
-Λέει συλλαβές
-Ανακοινώνει τα νέα της ημέρας
-Αναφέρει δραστηριότητες από το κοντινό/μακρινό παρελθόν και μέλλον
Έκφραση σαφής και ακριβής
-Λέει λέξεις και προτάσεις
-Χρησιμοποιεί τα ρήματα στο σωστό αριθμό και χρόνο
-Χρησιμοποιεί σωστά τα επίθετα
-Κάνει ερωτήσεις
-Χρησιμοποιεί καταφατικές και αρνητικές προτάσεις
-Εκφράζεται μπροστά σε άλλους
-Περιγράφει και διηγείται προφορικά
  • Ψυχοκινητικότητα
    (Στις παρακάτω παρατηρήσεις σημειώνουμε πόσο συχνά συμβαίνουν οι συμπεριφορές: Καθόλου, Ναι, Με βοήθεια)
 Γενική και λεπτή κινητικότητα
-Εκτελεί κινήσεις γενικής κινητικότητας
-Αυτοεξυπηρετείται
-Φροντίζει την ατομική του καθαριότητα
-Καθαρίζει τα αντικείμενα που χρησιμοποιεί
-Αναπτύσσει δεξιότητες λεπτής κινητικότητας
-Συντονίζει τις κινήσεις του
-Κάνει κολάζ με διάφορα υλικά σύμφωνα με οδηγίες
Προσανατολισμός στο χώρο
-Ορίζει τη θέση του στο χώρο
-Προσανατολίζεται στο χώρο με τη βοήθεια αντικειμένων
-Εκτελεί ασκήσεις προσανατολισμού με τη βοήθεια παιδαγωγικού υλικού
-Εκτελεί διαδρομές
-Εκτελεί διαδρομές με πραγματικές μετακινήσεις
-Τακτοποιεί τα προσωπικά του αντικείμενα και το χώρο του
-Εκτελεί μουσικοχορευτικές κινήσεις προσανατολισμού στο χώρο
Ο ρυθμός και ο χρόνος
-Αντιλαμβάνεται το ρυθμό
-Εκτελεί ρυθμικές κινήσεις 
-Αντιλαμβάνεται το χρόνο
-Λέει τις ημέρες της εβδομάδας
-Λέει τους μήνες του έτους
-Λέει τις εποχές του έτους
-Γνωρίζει την ώρα
Η Πλευρίωση
-Δείχνει και λέει τα μέρη του σώματος
-Δείχνει και λέει τα μέρη του σώματος μπροστά στον καθρέφτη
-Εκτελεί κυκλικές κινήσεις
-Ισορροπεί και κινείται στο ένα πόδι
-Εκτελεί κινήσεις ακριβείας
-Αναγνωρίζει περιγράμματα μερών του σώματος

  • Νοητικές Ικανότητες
    (Στις παρακάτω παρατηρήσεις σημειώνουμε πόσο συχνά συμβαίνουν οι συμπεριφορές: Καθόλου, Ναι, Με βοήθεια)
Οπτική μνήμη
-Λέει ονόματα προσώπων και αντικειμένων που είδε
-Θυμάται το περιεχόμενο μιας κάρτας που είδε
-Θυμάται τι δείχνουν οι κάρτες που είδε
-Θυμάται τα νομίσματα που είδε
-Λέει τα χρώματα που απεικονίζουν οι κάρτες που του δείξαμε
Ακουστική μνήμη
-Λέει ονόματα που άκουσε
-Επαναλαμβάνει λέξεις και αριθμούς που άκουσε
-Επαναλαμβάνει τα χρώματα που άκουσε
-Επαναλαμβάνει προτάσεις που άκουσε
-Λέει και δείχνει διευθύνσεις και διαδρομές όταν του ζητείται
-Λέει ομοιότητες και διαφορές σε αυτά που άκουσε
-Συνδέει χρονικά γεγονότα που του διηγήθηκαν
Λειτουργική μνήμη
-Λέει και αναγνωρίζει το όνομά του
-Λέει ονόματα προσώπων
-Λέει ονόματα αντικειμένων
-Ονομάζει όσπρια, ζυμαρικά...
-Λέι τις έννοιες (Ψηλό-κοντό, μεγάλο-μικρό...)
-Λέει αντικείμενα, ζώα και σκηνές που είδε στην τηλεόραση
Συγκέντρωση προσοχής
-Αντιλαμβάνεται και συγκεντρώνει την προσοχή του σ΄αυτό που βλέπει
-Συγκεντρώνει την προσοχή του όταν περπατάει
-Αντιλαμβάνεται και συγκεντρώνει την προσοχή του όταν παίζει
-Διατηρεί την προσοχή του για ορισμένο χρόνο
-Ντύνεται, χτενίζεται και πλενέται με προσοχή
Λογικομαθηματική σκέψη
-Ταξινομεί αντικείμενα-παιχνίδια
-Ταξινομεί γεωμετρικά σχήματα
-Διατάσσει αντικείμενα
-Διατάσσει γεωμετρικά σχήματα
-Διατάσσει νομίσματα
 -Κάνει αντιστοιχίσεις
-Κατανοεί τη διατήρηση της μάζας και του βάρους των αντικειμένων
Συλλογισμοί
-Βάζει σε λογική σειρά εικόνες που βλέπει
-Λέει με λογική σειρά δραστηριότητες
-Κατανοεί ημιτελή ζωγραφικά σχέδια
-Βάζει σε λογική σειρά ήχους με αντίστοιχες δραστηριότητες
-Κάνει λογικούς πίνακες

  • Συναισθηματική Οργάνωση  (Στις παρακάτω παρατηρήσεις σημειώνουμε πόσο συχνά συμβαίνουν οι συμπεριφορές: Καθόλου, Ναι, Με βοήθεια)
Ανάπτυξη του Αυτοσυναισθήματος
-Γνωρίζει και αποδέχεται το πρόβλημά του 
-Αντιμετωπίζει το πρόβλημά του
-Παρουσιάζει καλή εικόνα του εαυτού του προς τα έξω
-Αποδέχεται τους άλλους
-Χαίρεται την επιτυχία του
-Εκτιμά τον εαυτό του και τους άλλους
Ανάπτυξη και καλλιέργεια ενδιαφέροντος για την αλληλεπιδραστική μάθηση με το περιβάλλον
-Δείχνει ενδιαφέρον για τη μάθηση
-Ρωτάει όταν έχει απορίες
-Ανακαλύπτει καινούρια πρόσωπα και πράγματα
-Γνωρίζει τα ζώα
-Γνωρίζει τα φυτά
-Φροντίζει το περιβάλλον
Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και συνεργασία με τα πρόσωπα της κοινότητας
-Συνεργάζεται με τα πρόσωπα της οικογένειας
-Συνεργάζεται με τα πρόσωπα εκτός σχολείου
-Γνωρίζεται με άλλα παιδιά
-Κάνει ασκήσεις χαλάρωσης
-Αναπτύσσει και διατηρεί φιλικές σχέσεις

  • Κοινωνική Προσαρμογή    (Στις παρακάτω παρατηρήσεις σημειώνουμε πόσο συχνά συμβαίνουν οι συμπεριφορές: σχεδόν ποτέ, μερικές φορές, συχνά, σχεδόν πάντα)              
 -Κάνει λάθη απροσεξίας
-Διατηρεί την προσοχή του στη σχολική εργασία ή στο παιχνίδι
-Χάνει αντικείμενα απαραίτητα για την εργασία του
-Όταν του μιλάει κάποιος μοιάζει να μην ακούει
-Ολοκληρώνει τις εργασίες του χωρίς βοήθεια
-Διασπάται η προσοχή του από εξωτερικά ερεθίσματα
-Οργανώνει την εργασία του, το πρόγραμμά του, τις δραστηριότητές του, τα τετράδιά του και τα βιβλία του
-Στην τάξη σηκώνεται από τη θέση του
-Κινείται με τρόπο που δεν ταιριάζει στο χώρο (σκαρφαλώνει στην καρέκλα, κ.λ.π.)
-Μιλά πολύ και ακατάπαυστα
-Στριφογυρίζει στη θέση του ή κινεί νευρικά τα χέρια και τα πόδια του
-Περιμένει τη σειρά του
-Διακόπτει απρόσκλητα τις συζητήσεις ή τα παιχνίδια των άλλων
-Απαντά απερίσκεπτα προτού ολοκληρωθεί η ερώτηση
-Έχει βλεμματική επαφή
-Συμμετέχει αυθόρμητα σε παρέες χωρίς να τους δημιουργεί προβλήματα
-Έχει φίλους
-Ανέχεται τη σωματική επαφή
-Κατανοεί εξωλεκτικές συμπεριφορές (π.χ. κατανοεί ότι ο άλλος είναι βαριεστημένος)
-Κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων (ενσυναίσθηση)
-Αντιμετωπίζει μόνος τα μικρά προβλήματα της καθημερινότητας
-Επαναλαμβάνει στερεότυπα συγκεκρμένες λέξεις ή φράσεις
-Κατανοεί το μεταφορικό λόγο
-Χρησιμοποιεί τις αντωνυμίες
-Χρησιμοποιεί ικανοποιητικά τον προφορικό λόγο για να εκφράσει νοήματα, σκέψεις, απόψεις, επιχειρήματα
-Μπορεί να αρχίσει και να διατηρήσει μια συζήτηση με άλλους
-Παίζει συμβολικό παιχνίδι
-Χρησιμοποιεί χειρονομίες ή μίμηση
-Επαναλαμβάνει λέξεις και φράσεις που άκουσε πρόσφατα (ηχολαλεί)
-Αγαπά να ασχολείται μόνο με συγκεκριμένα πράγματα, θέματα
-Αναστατώνεται με απροσδόκητες αλλαγές στην καθημερινότητά του
-Αρνείται να ασχοληθεί με κάτι πέρα από τα δικά του ενδιαφέροντα
-Επαναλαμβάνει ιδιόρυθμες κινήσεις (συστροφές σώματος, φτερουγίσμτα χεριών)
-Ασχολείται επίμονα με τμήματα αντικειμένων
-Είναι λειτουργικός, ήρεμος στο διάλειμμα
-Έχει παράξενες εμμονές ή τελετουργίες 
-Έχει φαντασία
Βασικές Σχολικές Δεξιότητες
  • Ανάγνωση-Γραφή
-Δείχνει, λέει και γράφει το φωνήεν που του ζητάμε
-Δείχνει, λέει και γράφει το σύμφωνο που του ζητάμε
-Δείχνει, λέει και γράφει τη συλλαβή που του ζητάμε
-Δείχνει, διαβάζει και γράφει τη συλλαβή που του ζητάμε
-Διαβάζει, γράφει και αναλύει τη δισύλλαβη λέξη που του ζητάμε
-Διαβάζει, γράφει και αναλύει τη τρισύλλαβη λέξη που του ζητάμε
-Διαβάζει, γράφει και αναλύει την πολυσύλλαβη λέξη που του ζητάμε
-Διαβάζει και γράφει απλή πρόταση με υπαγόρευση
-Δείχνει, λέει και γράφει το δίψηφο φωνήεν που του ζητάμε
-Δείχνει, διαβάζει και γράφει τη συλλαβή με το δίψηφο φωνήεν που του ζητάμε
-Διαβάζει, γράφει και αναλύει τη λέξη που του ζητάμε με δίψηφο φωνήεν σε συλλαβές
-Διαβάζει και γράφει απλή πρόταση που περιλαμβάνει λέξεις με δίψηφα φωνήεντα
-Δείχνει, λέει και γράφει το δίψηφο σύμφωνο που του ζητάμε
-Δείχνει, διαβάζει και γράφει τη συλλαβή με το δίψηφο σύμφωνο που του ζητάμε
-Διαβάζει και γράφει τη λέξη με το δίψηφο σύμφωνο που του ζητάμε
-Διαβάζει και γράφει απλή πρόταση που περιλαμβάνει λέξεις με δίψηφα σύμφωνα 
-Δείχνει, λέει και γράφει το τρίψηφο σύμφωνο που του ζητάμε 
-Δείχνει, διαβάζει και γράφει τη συλλαβή με το τρίψηφο σύμφωνο που του ζητάμε
-Διαβάζει και γράφει τη λέξη με το τρίψηφο σύμφωνο που του ζητάμε
-Διαβάζει και γράφει απλή πρόταση που περιλαμβάνει λέξεις με τρίψηφα σύμφωνα 
-Διαβάζει κείμενο 3-5 απλών προτάσεων που περιλαμβάνει και λέξεις με δίψηφα φωνήεντα, δίψηφα και τρίψηφα σύμφωνα
-Κατανοεί κείμενο 3-5 γραμμών και αποδίδει το νόημα απαντώντας σε ερωτήσεις και σε ελεύθερη απόδοση
-Γράφει κείμενο 3-5 γραμμών περιγράφοντας μια εικόνα
-Γράφει κείμενο 3-5 γραμμών εκφράζοντας δικές του σκέψεις  
  • Μαθηματικά 
 -Ορίζει τη θέση αντικειμένου (πάνω-κάτω...)
-Ορίζει τη σειρά σε αντικείμενα (μεγαλύτερο-μεσαίο-μικρότερο...)
-Τοποθετεί δύο ή περισσότερα αντικείμενα κατά αύξουσα σειρά (ως προς το μέγεθος-μήκος-ύψος)
-Τοποθετεί δύο ή περισσότερα αντικείμενα κατά φθίνουσα σειρά
(ως προς το μέγεθος-μήκος-ύψος)
-Ταξινομεί σετ αντικειμένων (ως προς το μέγεθος-μήκος-ύψος)
-Ορίζει σε σειρά αντικειμένων αυτό που χωράει περισσότερα-λιγότερα-ενδιάμεση χωρητικότητα
-Ορίζει σε σειρά όμοιων/ανόμοιων αντικειμένων αυτό που έχει περισσότερα/λιγότερα
-Αντιστοιχίζει δύο σετ ισάριθμων αντικειμένων
-Αντιστοιχίζει δύο σετ ισάριθμων αντικειμένων και αφήνει χρίς αντιστοίχιση αυτά που πλεονάζουν
-Αριθμεί, διαβάζει, δείχνει, γράφει και αντιγράφει αριθμούς μέχρι το 10
-Δημιουργεί σωστό σετ αντικειμένων μέχρι το 10
-Συμπληρώνει, ονομάζει το μικρότερο-μεγαλύτερο αριθμό μέχρι το 10 με βοηθήματα και χωρίς βοηθήματα
-Διαβάζει, γράφει και εκτελεί  πρόσθεση με βοηθήματα και χωρίς βοηθήματα μέχρι το 5-μέχρι το 10
-Εκτελεί από μνήμης αριθμητική πράξη μέχρι το 5-μέχρι το 10
-Γράφει το συμπλήρωμα σε αριθμητική παράσταση
-Διαβάζει, γράφει και εκτελεί κάθετη πράξη μέχρι το 5-μέχρι το 10
-Επιλύει απλό πρόβλημα με βοηθήματα και χωρίς βοηθήματα
-Σχηματίζει σετ από δυάδες, τριάδες....
-Προσθέτει δυάδες, τριάδες...
-Διαβάζει αριθμητική παράσταση πολλαπλασιασμού
-Γράφει και εκτελεί αριθμητική παράσταση πολλαπλασιασμού με βοηθήματα και χωρίς βοηθήματα
-Λύνει απλό πρόβλημα πολλαπλασιασμού
-Ονομάζει νομίσματα του Ευρώ
-Ταξινομεί νομίσματα κατά την αξία τους (αύξουσα-φθίνουσα σειρά)
-Χρησιμοποιεί τα νομίσματα κατά τις συναλλαγές του
-Ξεχωρίζει τη μέρα από τη νύχτα
-Ορίζει τα σημεία της ημέρας
-Γνωρίζει το ρολόι
-Διαβάζει τους αριθμούς του ρολογιού
-Ορίζει τους δείκτες του ρολογιού
-Λέει το χρόνο ανά ώρα
-Λέει το χρόνο ανά μισή ώρα
-Καταγράφει αριθμητικά την ώρα
-Λέει την ώρα στο αναλογικό ρολόι
-Λέει την ώρα στο ψηφιακό ρολόι


Δευτέρα, 27 Μαρτίου 2017

Πασχαλινές οριζόντιες προσθέσεις και αφαιρέσεις ως το 20!

Γεια σας φίλοι μου!😊
Το Πάσχα πλησιάζει και μαζί με τις καρτούλες και τις κατασκευές που θα ετοιμάσουμε με τους μαθητές μας, μπορούμε να δώσουμε και κάποια φύλλα εργασίας σε πασχαλινό πνεύμα με προσθέσεις  και αφαιρέσεις ως την εικοσάδα για εμπέδωση!!!
Δεν είναι όμορφα; 
Έφη Μπάρλου















Σκέψου και τράβηξε βέλος στη σωστή αυγοθήκη:






Μέτρα και χρωμάτισε το σωστό κυκλάκι:


Τρίτη, 21 Μαρτίου 2017

Ειδική αντιμετώπιση δυσκολιών στο σύνδρομο Down

Αν και το σύνδρομο Down οφείλεται σε γενετικούς παράγοντες, οι περιβαλλοντικοί παράγοντες παίζουν ένα σπουδαίο μέρος στην ανάπτυξη, όπως σε κάθε παιδί, γι΄αυτό και η εξέλιξη κάθε παιδιού είναι διαφορετική εξαρτώμενη τόσο από το δυναμικό του ίδιου του παιδιού όσο και από το περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώνει και εκπαιδεύεται.
  - Τα παιδιά με σύνδρομο Down ποικίλλουν στην ανάπτυξη και την πρόοδό τους όσο και τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά.

- Tα παιδιά με σύνδρομο Down αναπτύσσονται πιο αργά απ’ ότι οι συνομήλικοί τους, φτάνοντας στην κάθε βαθμίδα ανάπτυξης σε μεγαλύτερη ηλικία και παραμένοντας για περισσότερο διάστημα. Το αναπτυξιακό χάσμα ανάμεσα στα παιδιά με σύνδρομο Down και τα συνομήλικα διευρύνεται συνήθως με την ηλικία, ωστόσο η κατάλληλη εκπαίδευση μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί με σύνδρομο Down να προχωρήσει στις βαθμίδες της σχολικής και μετέπειτα της επαγγελματικής εκπαίδευσης σε σημείο που να μπορεί σε μεγαλύτερες ηλικίες να εργαστεί, να προσφέρει στην κοινωνία και να πάρει από αυτήν.
 
Τα παιδιά με σύνδρομο Down έχουν ένα συγκεκριμένο μαθησιακό προφίλ με χαρακτηριστικά δυνατά σημεία και αδυναμίες. Η γνώση των παραγόντων που διευκολύνουν και παρεμποδίζουν τη μάθηση επιτρέπει στους δασκάλους να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν ανάλογες δραστηριότητες και προγράμματα εργασίας. Το χαρακτηριστικό μαθησιακό προφίλ και τα μαθησιακά στυλ του παιδιού με σύνδρομο Down, μαζί με τις ατομικές ανάγκες και ποικιλίες μέσα σ’ αυτό το προφίλ, πρέπει επομένως να ληφθεί υπόψη.
Οι ακόλουθοι παράγοντες είναι τυπικοί για πολλά παιδιά με σύνδρομο Down. Μερικά έχουν φυσικές (σωματικές) επιπτώσεις, άλλα έχουν γνωστικές. Πολλά έχουν και τα δυο.

Παράγοντες που εμποδίζουν τη μάθηση (δεν ισχύουν για όλα τα παιδιά)

- Καθυστέρηση κινητικών δεξιοτήτων-λεπτών και αδρών.
- Ακουστική και οπτική βλάβη.
- Βλάβες στην ομιλία και τη γλώσσα.
- Έλλειμμα στην βραχυπρόθεσμη ακουστική μνήμη.
- Μικρότερη διάρκεια συγκέντρωσης.
- Δυσκολίες στην παγίωση και διατήρηση.
- Δυσκολίες στη γενίκευση, σκέψη και διαλεκτική.
- Δυσκολίες στην αλληλουχία.
- Στρατηγικές αποφυγής.
 Στρατηγικές:
-Τοποθετείστε το μαθητή κοντά στο μπροστινό μέρος της τάξης.
- Χρησιμοποιείτε μεγαλύτερα γράμματα.
- Χρησιμοποιείτε απλή και ξεκάθαρη παρουσίαση.
 -Ενισχύστε την ομιλία με οπτική υποστήριξη-έντυπο, εικόνες, συμπαγή υλικά.
 -Παρέχετε δραστηριότητες που δυναμώνουν τον καρπό και τα δάκτυλα π.χ. βελόνιασμα, ξεσήκωμα, σχέδιο, ταξινόμηση, κόψιμο, στύψιμο, κτίσιμο κ.λ.π.
-Χρησιμοποιείτε μια ευρεία κλίμακα πολύ-αισθητηριακών δραστηριοτήτων και υλικών.
- Φροντίστε ώστε οι δραστηριότητες να έχουν νόημα και να είναι όσο το δυνατόν διασκεδαστικές.
 
 
Τα παιδιά με σύνδρομο Down τυπικά έχουν κάποιες δυσκολίες στην ομιλία και στη γλώσσα και θα έπρεπε να τα βλέπει τακτικά λογοθεραπευτής ο οποίος μπορεί να προτείνει ατομικές δραστηριότητες που να προωθούν την ανάπτυξη της ομιλίας και του λόγου. Υπάρχουν παιδιά που διατηρούν το έλειμμα στη γλωσσική ανάπτυξη και σε μεγαλύτερες ηλικίες και άλλα που συνεχώς βελτιώνονται φτάνοντας να μιλούν όπως όλοι οι υπόλοιποι, αν και συχνά με μια πιο "τηλεγραφική" μορφή λόγου.

Η γλωσσική καθυστέρηση προκαλείται από συνδυασμό παραγόντων, μερικοί από τους οποίους είναι φυσικοί (σωματικοί) και μερικοί οφείλονται περισσότερο σε αντιληπτικά και γνωστικά προβλήματα. Οποιαδήποτε καθυστέρηση στην εκμάθηση της κατανόησης και χρήσης της γλώσσας είναι πιθανόν να οδηγήσει σε γνωστική καθυστέρηση. Το επίπεδο της γνώσης και κατανόησης και επομένως η ικανότητα πρόσβασης στο αναλυτικό πρόγραμμα θα επηρεασθεί αναπόφευκτα. Οι δεξιότητες κατανόησης είναι μεγαλύτερες από τις δεξιότητες έκφρασης. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά με σύνδρομο Down καταλαβαίνουν τη γλώσσα καλύτερα απ’ ότι είναι ικανά να την μιλήσουν. Σαν αποτέλεσμα, οι γνωστικές τους δεξιότητες συχνά υποτιμούνται.

Γενίκευση, σκέψη και διαλεκτική
Όποιο παιδί έχει κάποια έλλειψη στην ομιλία και το λόγο αναπόφευκτα επηρεάζονται οι δεξιότητες της σκέψης και της διαλεκτικής. Το βρίσκουν πιο δύσκολο να μεταβιβάσουν δεξιότητες από την μια περίπτωση στην άλλη. Αφηρημένες έννοιες / θέματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο να κατανοήσουν και η επίλυση προβλημάτων μπορεί να επηρεασθεί.

Στρατηγικές:
- Μη θεωρήσετε δεδομένο ότι ο μαθητής θα μεταβιβάσει τη γνώση αυτόματα.
- Διδάξτε τις νέες δεξιότητες χρησιμοποιώντας ποικιλία μεθόδων και υλικών και σε μια ευρεία κλίμακα περιβαλλόντων.
- Ενισχύστε τη μάθηση αφηρημένων εννοιών με οπτικά και συμπαγή υλικά.
- Προσφέρετε επιπλέον εξηγήσεις και επιδείξεις.
- Ενθαρρύνετε την επίλυση προβλημάτων.

Παγίωση και διατήρηση
Τα παιδιά με σύνδρομο Down γενικά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να μάθουν και να παγιώσουν νέες δεξιότητες και η ικανότητα να μάθουν και να διατηρήσουν μπορεί να έχει διακυμάνσεις από μέρα σε μέρα.

Στρατηγικές:
- Να παρέχετε επιπλέον χρόνο και ευκαιρίες για επιπρόσθετη επανάληψη και ενίσχυση.
-Παρουσιάστε τις νέες δεξιότητες και έννοιες με ποικιλία τρόπων, χρησιμοποιώντας συμπαγή, πρακτικά και οπτικά υλικά όπου είναι δυνατόν.
-Προχωρήστε προς τα εμπρός αλλά να ελέγχετε τα προηγούμενα για να βεβαιωθείτε ότι οι πρότερες δεξιότητες που διδάχτηκαν δεν έχουν κατακλυσθεί από τα νεοεισερχόμενα.

Δομή και ρουτίνα
Πολλά παιδιά με σύνδρομο Down ευδοκιμούν στη ρουτίνα, τη δομή και τις ξεκάθαρα δομημένες δραστηριότητες. Οι μη δομημένες και άτυπες καταστάσεις είναι συχνά πιο δύσκολες γι’ αυτά. Εξίσου εύκολα μπορεί να μπερδευτούν από κάθε αλλαγή. Μπορεί να χρειαστούν περισσότερη προετοιμασία και περισσότερο χρόνο να προσαρμοστούν σε αλλαγές στην τάξη και κατά τις μεταβιβάσεις.

Στρατηγικές:
- Διδάξτε το πρόγραμμα, τις ρουτίνες και τους κανόνες του σχολείου αναλυτικά, δίνοντας το χρόνο και τις ευκαιρίες για να τα μάθουν.
- Να προβάλετε οπτικά το πρόγραμμα: με χρήση του γραπτού λόγου, εικόνες, σχέδια, σήματα και φωτογραφίες.
- Η κατά τη διάρκεια της ημέρας πρόοδος μπορεί να είναι υπό παρακολούθηση.
- Όπου δεν υπάρχει ένα οπτικό πρόγραμμα, να παρέχετε φωτογραφίες ή κάρτες που να δείχνουν τις σχολικές δραστηριότητες. Αυτές μπορούμε να τις δείχνουμε στο παιδί πριν ν’ αρχίσει η δραστηριότητα.
- Βεβαιωθείτε ότι το παιδί γνωρίζει τη δραστηριότητα που ακολουθεί
- Κρατάτε τη ρουτίνα όσο μπορείτε.
- Προετοιμάστε το παιδί εκ των προτέρων αν γνωρίζετε ότι θα γίνει κάποια αλλαγή και ενημερώστε τους γονείς.
- Εμπλέξτε το παιδί στην προετοιμασία της επόμενης δραστηριότητας δίνοντάς του μία συγκεκριμένη εργασία.

Κοινωνική Ένταξη
Πρωταρχικός στόχος για κάθε 6χρονο παιδί που μπαίνει στο συνηθισμένο σχολείο είναι η κοινωνική του ένταξη. Όπως και για κάθε παιδί, είναι δυσκολότερο να σημειωθεί πρόοδος σε γνωστικές περιοχές προτού να γίνουν ικανά να συμπεριφέρονται και να αλληλεπιδρούν με άλλους κατά ένα κοινωνικά αποδεκτό τρόπο και να κατανοούν και ν’ ανταποκρίνονται ανάλογα στο άμεσο περιβάλλον.
Όλα τα παιδιά με σύνδρομο Down ωφελούνται από τη συναναστροφή τους με τυπικά αναπτυσσόμενα συνομήλικα παιδιά. Συχνά λαχταρούν να κάνουν το ίδιο όπως οι συνομήλικοί τους και τους χρησιμοποιούν σαν πρότυπα ρόλων για κατάλληλη κοινωνική συμπεριφορά και σαν κίνητρο για μάθηση. Αυτός ο τύπος κοινωνικής εμπειρίας, όπου τα μεγαλύτερα παιδιά θέτουν φυσιολογικές προσδοκίες για συμπεριφορά κι επιτεύγματα κατάλληλα προς την ηλικία είναι εξαιρετικά σημαντική για τα παιδιά με σύνδρομο Down που βρίσκουν τον κόσμο πιο μπερδεμένο και είναι λιγότερο ώριμα συναισθηματικά και κοινωνικά. Ακόμη κι έτσι, μερικά έχουν ανάγκη επιπρόσθετης βοήθειας και υποστήριξης για να μάθουν τους κανόνες της φυσιολογικής και κατάλληλης κοινωνικής συμπεριφοράς. Δε μαθαίνουν καλά από συμπτωματική μάθηση και δεν πιάνουν τις κοινωνικές συμβατικότητες από διαίσθηση, όπως οι συνομήλικοί τους. Θα τους πάρει περισσότερο χρόνο να «μάθουν τους κανόνες» απ’ ότι οι τυπικά αναπτυσσόμενοι συνομήλικοί τους. Το επίκεντρο της επιπλέον βοήθειας και υποστήριξης στα πρώτα χρόνια θα έπρεπε να είναι η εκμάθηση των κανόνων για φυσιολογική και κατάλληλη κοινωνική συμπεριφορά.
Στρατηγικές:
- Να γνωρίζουν τις κύριες ρουτίνες της ημέρας.
- Να μάθουν να συμμετέχουν και ν’ ανταποκρίνονται κατάλληλα.
- Ν’ ανταποκρίνονται σε προφορικές παρακλήσεις και οδηγίες.
- Να μάθουν να παίρνουν τη σειρά τους, να μοιράζονται και να δίνουν και να παίρνουν.
- Να μάθουν κατάλληλους τρόπους συμπεριφοράς.
- Να μάθουν τους κανόνες της τάξης και του σχολείου, και τους τυπικούς και τους άτυπους.
- Να εργάζονται ανεξάρτητα.
- Να εργάζονται συνεργατικά.
- Ν’ αναπτύξουν φιλίες.
- Ν’ αναπτύξουν την αυτό-εξυπηρέτηση και πρακτικές δεξιότητες.
- Να νοιάζονται για τους άλλους.

Συμπεριφορά
Δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα συμπεριφοράς στα παιδιά με σύνδρομο Down. Όμως πιο πολύ η συμπεριφορά τους σχετίζεται με το επίπεδο ανάπτυξής τους. Έτσι, όταν συμβαίνουν προβλήματα, είναι γενικά παρόμοια με αυτά που παρατηρούνται σε τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά νεότερης ηλικίας.   
Τα παιδιά με σύνδρομο Down είναι ευαίσθητα, πολύ τρυφερά, αλλά και πολύ επίμονα. Δύσκολα αλλάζουν γνώμη όταν πεισμώσουν και συχνά αγνοούν τους κανόνες και θέλουν να ξεπερνούν τα όρια. 
Είναι πιθανόν να απογοητεύονται ή να αγχώνονται ευκολότερα. Επομένως, το να έχει ένα παιδί σύνδρομο Down δεν οδηγεί αναπόφευκτα σε προβλήματα συμπεριφοράς, αλλά η φύση των δυσκολιών τα κάνει πιο ευάλωτα στην ανάπτυξη προβλημάτων συμπεριφοράς.

Μια ιδιαίτερη όψη προβληματικής συμπεριφοράς είναι η χρήση στρατηγικών αποφυγής. Η έρευνα έχει δείξει ότι, όπως πολλοί μαθητές με σύνδρομο Down τείνουν να υιοθετήσουν τέτοιες στρατηγικές, οι οποίες υπονομεύουν την πρόοδο της μάθησής τους. Μερικοί μαθητές τείνουν να χρησιμοποιούν κοινωνικές συμπεριφορές για να αποσπούν την προσοχή του ενήλικα και ν’ αποφύγουν τη μάθηση και φαίνονται προετοιμασμένοι να εργαστούν μόνο σε εργασίες που εμπίπτουν σε μια πολύ στενά καθορισμένη γνωστική κλίμακα.

Είναι σπουδαίο να αντιληφθούμε την πιθανότητα της αποφυγής, να ξεχωρίσουμε την ανώριμη συμπεριφορά από την εσκεμμένη κακή συμπεριφορά, και να σιγουρευτούμε ότι η αναπτυξιακή και όχι η χρονολογική ηλικία λαμβάνεται υπόψη μαζί με το επίπεδο της προφορικής κατανόησής τους. Για οποιαδήποτε αμοιβή προσφέρεται επίσης πρέπει να ληφθούν υπόψη αυτοί οι παράγοντες.

Στρατηγικές:
- Βεβαιωθείτε ότι οι κανόνες είναι ξεκάθαροι.
- Βεβαιωθείτε ότι όσοι ασχολούνται με το παιδί ακολουθούν κοινή στάση και συμπεριφορά για να πειθαρχείται πάντοτε με τις ίδιες προσδοκίες όπως κάθε παιδί.
- Χρησιμοποιείτε σύντομες, ξεκάθαρες οδηγίες και ξεκάθαρη γλώσσα του σώματος για ενίσχυση: μακρές εξηγήσεις και άκρως πολύπλοκη διαλεκτική δεν είναι κατάλληλα.
- Διακρίνετε το «δεν μπορούν» από το «δε θέλουν».
- Ερευνήστε κάθε ακατάλληλη συμπεριφορά, ρωτώντας τον εαυτό σας γιατί το παιδί ενεργεί έτσι.
- Ενθαρρύνετε τη θετική συμπεριφορά παρακινώντας με την εμφάνιση εικόνων καλής συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, δείχνοντας μια φωτογραφία του εαυτού τους ή άλλων να τακτοποιούν ωραία μπορεί να είναι αρκετό να τους ενθαρρύνει να κάνουν το ίδιο.
- Ενισχύστε την επιθυμητή συμπεριφορά αμέσως με οπτικές, προφορικές ή χειροπιαστές αμοιβές.
- Αγνοήστε συμπεριφορά που ζητά να τραβήξει την προσοχή μέσα σε λογικά όρια: έχει στόχο να αποσπάσει.
- Αναπτύξτε μια κλίμακα στρατηγικών που έχουν να κάνουν με τις συμπεριφορές αποφυγής: μερικές θα έχουν καλύτερο αποτέλεσμα απ’ ότι άλλες για ένα συγκεκριμένο μαθητή.
- Βεβαιωθείτε ότι ο μαθητής εργάζεται με συμμαθητές που ενεργούν ως καλά πρότυπα ρόλων.

Επίσης, είναι σημαντικό για την ομαλή κοινωνική του ένταξη
- Να μάθει να εργάζεται συνεργατικά.
- Να μάθει πώς να εργάζεται ανεξάρτητα.
- Να αναπτύξει κοινωνικές σχέσεις με τους συμμαθητές του.
-Να ακολουθεί τους κανόνες.
 
  Πηγή: www.noesi.gr/book/syndrome/down

Τρίτη, 14 Μαρτίου 2017

Ιδέες για ανοιξιάτικη διακόσμηση πόρτας της τάξης μας!

Γεια σας φίλοι μου!
Θυμάμαι από τότε που ξεκίνησα την επαγγελματική μου καριέρα, πάντα σε κάθε αλλαγή εποχής ή γιορτής μού άρεσε να στολίζω την τάξη μου!!!
Μία τάξη μόνο με αφίσες μαθησιακού περιεχομένου ή ακόμα χειρότερα μία τάξη με θρανία, πίνακα και έδρα με απωθούσε και με έπιαναν τάσεις φυγής...Φαντάζομαι ότι το ίδιο και χειρότερα θα νιώθουν τα παιδιά!
Μου αρέσει να στολίζω την τάξη μου διαφορετικά κάθε εποχή και φροντίζω να ανανεώνω τη διακόσμηση κάθε χρόνο! 
Θυμάμαι όταν πρωτοδούλεψα στο Ειδικό σχολείο του Πύργου πριν από χρόνια τη Μαρία να κόβει, να κρεμάει σε σχοινιά και σε πόρτες διάφορα σχεδιάκια τα οποία χαροποιούσαν και τα παιδιά και εμάς!!! Έτσι κι εγώ συνεχίζω κάθε χρόνο!
Παρακάτω, έχω συγκεντρώσει  εικόνες για ανοιξιάτικη διακόσμηση πόρτας της τάξης σας από το internet, αλλά και από την τάξη μου! Πάρτε ιδέες και προσαρμόστε αυτές που προτιμάτε  στη δική σας τάξη για να ομορφύνετε την καθημερινότητά σας και για να έρχονται και φεύγουν οι μαθητές σας χαρούμενοι!!!
 Μία τάξη όμορφη, παιχνιδιάρικη και χαρούμενη είναι πάντα ελκυστική!!!